Заамвонные молитвы на дни двунадесятых праздников, недели Великого поста и особые дни церковного года

Современные православные Служебники содержат всего лишь одну заамвонную молитву Божественной литургии, общую как литургии святителя Иоанна Златоуста, так и для литургии свт. Василия Великого. Из употребляемых ныне литургических чинов иная заамвонная молитва встречается лишь в чине литургии Преждеосвященных Даров. В то же время из истории богослужения с X века известно существование различных заамвонных молитв, как для различных литургий, так и для отдельных праздников и особых дней церковного года.

Праздничные заамвонные молитвы недолго продержались в употреблении. Способствовало тому возникновение книгопечатания. Появление печатных книг привело к унификации обряда и уничтожило относительное разнообразие, которое было в рукописях.

Один из исследователь церковных древностей, епископ Порфирий Успенский, обнаруживший на православном Востоке греческий Служебник Х века с различными заамвонными молитвами, считал возможным вернуть их разнообразие в православный обиход. «Можно ли возобновить чтение этих молитв в наши дни?» — спрашивает епископ Порфирий, и сам же отвечает: «Не только можно, но и надобно бы, потому что в них назидательно объясняются сущности праздников». И другие исследователи истории православного богослужения призывали к возрождению традиции чтения праздничных заамвонных молитв.

Ниже мы приводим тексты найденных нами заамвонных молитв в переводах епископа Порфирия Успенского, А. А. Дмитриевского, прот. М. И. Орлова и славянского служебника XIV века.

Данные молитвы взяты из следующих источников:

1) греческий Евхологий (Служебник) Х века (РНБ, Leningr. / S. Petersb. gr. 226), известный в науке как «Евхологий еп. Порфирия Успенского». Перевод взят из книги: Порфирий Успенский, еп. Первое путешествие в Афонские монастыри и скиты в 1846 г. Часть II. Киев, 1877. Сс. 457-464.

2) Греческий текст: Дмитриевский А. А. Описание литургических рукописей, хранящихся в библиотеках Православного Востока. Вып. 1–3. Киев, 1895–1917. Том 1: Typika. 1895. Tом 2: Euchologion. 1901. Том 3: Typika, Часть 2. 1917. Переводы молитв: Дмитриевский А. А. Богослужение Страстной и Пасхальной седмиц во св. Иерусалиме IX-Х в. Казань, 1894.

3) Греческий текст и перевод: Орлов М. И., прот. Литургия святителя Василия Великого… Первое критическое издание. СПб., 1909.

1. В день Рождества Христова

Христе Боже наш, Иже прежде всякаго века безстрастно из Безначальнаго Отца возсиявый, в последния же времена от Девы Пречистыя неизреченно воплотивыйся и родивыйся, Иже нас ради обнищавый, да Твоею нищетою обогатимся, Иже пеленами повитый яко Младенец, и во яслех возлегий, Божеством же вся объемляй, Сам приими наша смиренныя хвалы и моления, якоже пастырей хвалу и волхвов с дары поклонение, и сподоби нас соликовати с небесным воинством, и на земли воспевшим Тя рожденнаго, и наследники покажи радости вечныя, уготованныя достойно празднующим Твое рождество. Яко человеколюбив еси и препрославлен со Безначальным Отцем и Всесвятым и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

2. Иная молитва в Рождество Христово

Начало службы наченше и конца тайнодействия достигше, Тебе вседержавнейшему Богу песнопения приносим, о всех моляся: сопришедшим с нами людем и сослужившим достойны воздаяния даруй, сопредстоящим и священнослужившим у священного Твоего жертвенника степени благи уготови, мужественное и оружное воинство наше дерзновенно в бранех покажи, верному Тебе сему граду и всякому граду мирное даруя состояние. Един бо еси, всех храняй, умножаяй и возвышаяй Бог, и всяко даяние благо и всяк дар совершен свыше есть, сходяй от Отца светов, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

3. В день святых Богоявлений

Неизреченна к нам любовь Твоя, неизмерима пучина Твоея благости, Господи Боже наш, яко единородному Твоему Сыну благоволил еси родитися от Жены нетленныя и вочеловечитися и во всем подобну нам быти кроме греха, и креститися яко человеку нас ради от Иоанна, не имущему нужды во очищении, да водное естество освятив, возрождение водою и духом нам дарует. Им познавше Тя безначальнаго, покланяемся Тебе с небес возгласившему, яко крещаемый есть Сын Твой возлюбленный, и Всесвятому Твоему Духу спрославляемому, и сошедшему нань и явившему Его крестителю. Сим Духом и нас запечатлев и облагодатствовав крещением, соделал еси причастники Христа Твоего, Его же не лиши нас грешных, но благодатию Его поддержи противу всякия злыя силы, и всех нас путеводи в царство Твое, да и в нас славится всесвятое имя Твое, и единороднаго Твоего Сына со Всесвятым Духом, ныне и присно и во веки веков.

4. В день Сретения Господня

Владыко Господи, пославший в мир единородное Твое Слово, рождаемое от Жены, бываемое под законом, дабы искупить подзаконных, и Духом явление Его старцу Симеону предвозвестивый, Сам и нас недостойных рабов Твоих благослови Твоим осиянием, и приими наша моления, якоже приял еси пророчицы Анны исповедание, и сподоби нас душевными объятиями непрестанно обымати воплощенное Твое Слово, и храмами освященными Всесвятаго Духа быти, да в нас прославится великолепое и преславное Имя единороднаго Твоего Сына и животворящаго Твоего Духа, ныне и присно и во веки веков.

5. В неделю мясопустную

Христе Боже наш! Приими наша ничтожныя моления, якоже приял еси слезы и миро блудницы, и усладись нашими песнопениями, якоже целовании ея, и даруй нам прекрасное обращение ея, и удостой нас, якоже оную, отпущения грехов, и якоже от нея, прильнувшия к Твоим пречистым ногам, не отвратился еси, такоже не отрини и нас, припадающих к незримым стопам Твоего человеколюбия, и якоже ея, Тебе сердцеведцу исповедавшуюся тайно, не отослал еси со стыдом, и нас не посрами, объявив сокрытые грехи наша на страшнем Твоем судищи пред ангелы и человеки, но соделай нас наследниками вечнаго прощения и нетленныя Твоея славы. Якоже человеколюбец еси, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и всесвятым и животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

6. В первую неделю Великого поста

Благодарим Тебя, Господи Иисусе Христе, что Ты дал нам во спасение настоящее время поста, приготовляясь исцелять в небольшой срок величайшие раны наших душ, и предпринимая снятие с нас многих грехов. Молимся Тебе также, Преблагий: сними с нас всякое фарисейское лицемерие во время поста и удали иудейскую угрюмость, воздержническую спесь отгони, всякое деяние самозапрещения, и болтливость, и помышление; исполни нас светлости и истины, которую Ты узаконил; укрепи нас на борьбу против страстей, дай нам силу на брань против греховности; отчуждением от страстей приготовь нас следовать за Тобою, показавшим нам победу над диаволом через пост, и сделаться участниками в смерти и воскресении Твоем, и напитаться вечной сладости, которую Ты приготовил алчущим и жаждущим правды Твоей; народу нашему, через пост и веру в Тебя, дай мощь против всякого нападения врагов. Яко Милостив Бог еси, и Тебе слава подобает, со Отцем и Всесвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

7. Во вторую неделю Великого поста

Молим, Владыка Господи Боже наш, Твою благость: услыши нас недостойных рабов Твоих, и сподоби нас достигнути вожделенного конца времени сего данного нам поста во исправление, и начавших нас предлежащие подвиги путеводи к чаемым венцам. Удали от нас оружия тьмы, и Твоего света оружиями украси. Даруй нам воздержание нелицемерное, молитву утаенную, но паче восприемлемую Тобою, милостыню нетщеславную и Тебе угодную, щедротами единородного Сына Твоего, с Ним же Тебе подобает слава, Отцу и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

8. В третью неделю Великого поста

Боже и Отче славы, предавший за нас Единородного Своего Сына и сынами соделавший нас Себе через Него, и вновь удостоивший Духа Святого! Умилосердись и ныне над нами, преступившими заповеди Твои, и не погуби нас с удаленными от Тебя, и не наведи на нас голода в Твоих духовных дарованиях; но удостой нас приближаться к Тебе устами и сердцем, и достоинство усыновления делом яви над нами, подражающими обращению к Тебе блудного сына, в котором Ты показал нам несказанное Твое к грешникам человеколюбие; чтобы мы достигли нескончаемых Твоих благ, которые Ты приготовил исполнителям Твоей воли. Благодатию и милосердием и человеколюбием Единородного Твоего Сына, с Ним же Тебе подобает слава, ныне и присно и во веки веков.

9. В четвертую неделю Великого поста

Господи Боже наш! Мы, недостойные, удостоившись стояния во святом Твоем месте, и не имея принести Тебе никакого доброго дела, приносим, как жертву, Тебе — ни в чем не нуждающемуся из наших благ — сокрушение сердца и смирение духа, прося для себя у Твоей благости умилостивления за грехи. Услышь наше ничтожное моление, не уничиживший мытаря, смирявшегося пред Тобою, и показавший его праведным более фарисея, хвалящего самого себя, его же похвальбу и мерзкое велеречие удали от нашего сердца; но даруй нам печаль мытаря и приближающее к Тебе смирение, возвышающий смиренных и смиряющий высоких; и удостой нас блаженствования в Царстве Небесном, хранимого для нищих духом. По милосердию Христа Твоего, с Ним же благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

10. В пятую неделю Великого поста

Христе Боже наш, поддерживающий всех падающих, поверженных же поднимающий, неотделимо нисшедший из Отеческих недр и воплотившийся от святой Девы Марии, и в мир пришедший, чтобы удостоить попечения и возвратить в изначальное естество нашу отпавшую природу, подвергшуюся нападению бесплотных и душеубийц разбойников, и лишенную нетления и тяжко израненную ими! Ты, Владыко, уврачуй наши незримые язвы и обвяжи раны душевные честною Твоею Кровию, юже пролил еси на нас, и святым Твоим помазанием, еже нам даровал еси; и избави нас от поражений, беспрестанно наносимых нам невидимыми злодеями, спешащими похитить у нас даже веру в Тебя и надежду, и желающих смыть с нас благодать Твою; не лиши нас человеколюбивого и спасительного врачевания, чтобы, исцелившись и очистившись от всякой скверны, мы удостоились звания перворожденных, написанных на Небесах, ибо Ты — врач невидимых и видимых болезней. Яко Ты еси Бог наш, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

11. В день Благовещения

Господи Боже Вседержителю, Иже благоволивый единородному Твоему Сыну воплотитися от неискусобрачныя Жены и вочеловечитися нашего ради спасения, пославый же Твоего ангела Гавриила благовестити безсеменное зачатие Его святей Приснодеве Марии, Юже предопределил еси прежде век делателище быти сего страшнаго таинства, Ея молитвами и всех святых Твоих благовествуй душам нашим благодатию Твоею грехов оставление и радость неотъемлему, возглаголи мир людем Твоим, поведай нам путь, по немуже шедше благоугодим Твоей благости, и к небесному Твоему царствию путеводи ны, ради щедрот Бога и Владыки, с Ним же благословен еси, и со Всесвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

12. В субботу Лазареву

Христе Боже наш, четверодневна Лазаря Твоим гласом от уз смерти разрешивый и в жизнь введый, Сам и нас грехами умерщвленных оживотвори, житие добродетельное даруя, и чаемыя нескончаемыя жизни наследники нас соделай. Ты бо еси жизнь и воскресение наше, и Тебе подобает слава со безсмертным Отцем и Всесвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

13. В неделю Ваий

Господи Боже наш, послушавый и приявый слезы святых мироносиц жен в Вифании Марфы и Марии, и о Лазаре умершем и погребенном слышав, святым Твоим учеником и апостолом рекий: Лазарь умре, и радуюся вас ради, яко иду возбудити его; Сам, Владыко благий, приими молитву призывающих Тя всем сердцем. Егда же не вероваху иудеи, Ты извел еси его из вертепа, четверодневна, рекий: Лазаре, гряди вон! И абие изыде умерый, обязан рукама и ногама укроем, и лице его убрусом обязано; и паки заповедал и рекл еси: разрешите его и оставите идти. Восходящу Тебе от Иерусалима в Виффагию к горе Елеонской, яже есть близ Вифании, еврейския дети сретоша Тя, на жребяти несома, держаще в руках ваиа финик вопиюще и глаголюще: осанна в вышних; верные же люди ветви от древес имуще вопияху: осанна Сыну Давидову, благословен пришедый и паки грядый во имя Господне, Царь Израилев. Темже и мы со страхом и любовию Тебе единому безсмертному и победителю, обладающему жизнию и смертию, победы знамения носяще, с радостию взываем: благословен Грядый во Имя Господне, благословен Животворяй всех нас, сподобльшихся причаститися святых, пречистых, безсмертных, животворящих, небесных и страшных Твоих Таин во оставление грехов. Яко подобает Тебе всякая слава, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

14. Во святый и великий Понедельник

Царю веков и Творче всего видимого и невидимого, Христе Боже наш! По неизреченному Твоему к нам милосердию, добровольно Себя Самого уничижил еси, дабы быти человеком якоже мы во всем, кроме греха. Не оставив недра Отча, но пребывши в неисходном основании Своего Божества и Царствия, бедную нашу природу восприял еси, желая пострадати и умрети за нас, да страстию и смертию свободиши род наш, бывший осужденным собственным небрежением. Не причастился бы Ты страданиям Божественной природой, если бы не облекся добровольно страстным и смертным нашим естеством. Но возжелав явить Свои страдания, и ради них пришедший, словом силы Твоея, Владыко, изсушил еси бесплодную смоковницу, тем самым предзнаменовав погибель иудеев из-за неверия и греха их. Нас же, поклоняющихся и ведающих Твою власть, удостой, Господи, принести Тебе веру чистую и непорочную, умноженную благими делами и совершением добродетелей. Аромат страданий Твоих вложив в наши члены, соделай нас и причастниками славы воскресения Твоего. Воздвигни христианский род и от обладающего рабского ига освободи. Благослови людей Твоих, пришедших к поклонению спасительного Твоего Креста и Животворящего Воскресения. И Твоего Царствия причастниками всех нас соделай, молитвами благословенной Твоей Матери, нашей же Госпожи, и всех святых Твоих заступничеством. Твоя бо есть слава и Твое есть вечное Царство со Безначальным Твоим Отцом и Всесвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

15. Во святый и великий Вторник

Господи, Иисусе Христе, Боже наш, удостоивший нас достигнуть сего дня в преддверии страданий Твоих, которыми Ты избавил от мрака беззакония немощный и грешный род наш! И ныне, человеколюбче Господи, Сам удостой нас, ради верного ходатайства и умножения добродетелей, пробужденных в изобильном плодоношении, помнящих Твои заповеди и сосуды наших душ имеющие не нуждающимися в восполнении елеем, подобно благоразумным Девам, преумножившим Тебе доверенный им Тобою талант и преукрасившимися всякими видами добродетелей, — удостой нас вместе с ними войти в неизреченное наслаждение чертога Твоего Царства и услышать великий Твой и желанный глас, глаголющий: «Придите, благословенные Отца Моего, и наследуйте уготованное вам Царство», его же все мы ожидаем получить благодатью и человеколюбием Неизреченного и Бессмертного Твоего Отца, и силой Всесвятого и Благого и Животворящего Твоего Духа, в нескончаемыя веки веков.

16. Во святую и великую Среду

Хвалим и благодарно превозносим неизреченное море Твоея благости, поклоняемся Твоему, Христе, неизреченному снисхождению смирения. Ты, Сущий недосягаемый Божеством, и Неприступный для сил небесных — долготерпеливо изволил понести касание нечистых человеческих рук и лобзание скверных уст, быв и показан касанием нечистых уст предателя, и грешной женщины ладонями благоразумно прикасаемый и держимый. Сердцеведче Христе Боже наш! Удостой и нас прогнать сребролюбивое желание, дабы вместе с оным мы не впали бы в глубину отчаяния. Но даруй нам христолюбивый разум и удостой нас намерение наше направить к покаянию. Дабы вместе с покаявшейся блудницей и нам получить изменение от прегрешений и приобрести усвоение к Тебе, Создателю нашему. И сладострастную и страстолюбивую жизнь помоги нам прогнать и совершенно оставить. Твою же мертвенность в теле нашем носить всегда нас удостой. Дабы явиться нам причастниками и соучастниками и славы Твоей — силой за нас Твоего добровольного распятия, особенно же благоприятными молитвами нашей Госпожи и Богородицы и всех святых Твоих. Ибо надлежит нам служить Тебе и непрестанно славословить Тебя, со Безначальным Твоим Отцом и Всесвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

17. Во святый и великий Четверг

Владыка вседобрый, многомилосердный! Воспеваем и величаем и благодарим Тебя, безгрешного Бога, принявшего на Себя и за нас добровольно претерпевшего страдания плотию. Когда славные ученики во время умовения на вечере просвещались, тогда Иуда нечестивый, сребролюбием недуговав, омрачался, взяв тридцать сребреников, цену Оцененного, и предает праведного Судию преступным архиереям и книжникам; исполенный многих благ и сделавшийся учеником, он совершил предательское расследование; предает Тебя, бессмертного Царя и Господа славы, беззаконным волкам, взяв в руки веревку и омочив свою руку в чаше, говорил преступным архиереям: кого я поцелую хитрым лобзанием, Он есть, держите Его. О преступный Иуда! Сребролюбный нрав привел тебя к удавлению, которое ты перенес по праведному суду Божию. И мы, верные, с любовью причащаясь пречистого и животворящего Тела и Крови, с любовью и страхом поклоняемся Спасителю, крестным страданиям, погребению и воскресению Его, Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа. Яко Твое есть царство и сила и слава, Отца и Сына и Святого Духа, ныне и присно и во веки веков.

18. Во святый и великий день Пасхи Христовой

Светлый нам и спасительный день воссиял, братие, — Господа нашего Иисуса Христа Воскресение. Сего ради различными мужами украсилися Церкви Господни. Се бо постное время прешедше, воскресныя радости достигохом. Радуется убо вся тварь воскресением Христа Бога нашего: Небо просвещается и земля украшается и море утишается; мучители умолкают и благоверныя преспевают, оглашенныя просвещаются и врази в мир приходят, греси разрешаются, Церкви веселятся, Христос прославляется! Сыны на руках матерей, светло украшенных нарядами, Царю дары приносят, не цветы маслин приносят, но новокрещенных, воскрешенных звездосиянием. Нас же грешных и смиренных иереев подобное славословленье с похвалою приими, яко Благий и Человеколюбец. Веру укрепи, языки всего мира укроти, умиротворяя. Предстоящия же люди единомысленною любовию соблюди. Ты бо еси истинный Бог, Жизнь вечная, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

19. В неделю о Фоме, или на Антипасху

Поставил еси нас в скинии Твоей, Господи, отверзл еси нам жилище Твое, Святе, вложив в уста наша победную песнь. Возвеселил еси нас пречистым и всесвятым Телом Твоим, напоил еси нас из приснотекущаго источника Твоего, истекшаго из пречистаго и животворящаго ребра Твоего, еже видев, осязав, и поклоняясь апостол Фома велегласно возопил: Господь мой и Бог мой. И что воздадим Тебе, Владыко, за вся, яже воздал еси нам, Владыко? Обаче Сам Ты, державный Всецарю, иереев наших, в вере православной живущих, облеки правдою, предстоящия люди в мире сохрани, языки укроти, сущих в пленении братий наших возврати, и мир Твой умири, Боже Спасителю наш. Яко подобает Тебе всякая слава, честь, благодарение и поклонение, с Пречистым Твоим Отцем, и Всесвятым и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

20. В день Вознесения

Вознеси, Владыко, на небо помышления нас, на земли покланяющихся Твоей державе, и ум наш от земных попечений привлеки к Себе, возвысившему в Себе уничиженное естество наше, и соделавшему оное сопрестольным со Всевышним Твоим Отцем, и сподоби нас на земли, яко на небеси, жительствовати, нас, горняя взыскующих и помышляющих, и чаяти Твоего славнаго и страшнаго пришествия, его же образ ангелами поведал еси зрящим Твое на небеса восхождение блаженным апостолом, иже на облацех имут быти восхищены во сретение Тебя грядущаго судить вселенную в правде, да с ними и мы достойно возрадуемся, Твоего утешения сподобльшеся, благоволением и человеколюбием Безначальнаго Отца, с Ним же благословен еси и препрославлен, и со Святым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

21. На святую Пятидесятницу

Совершивший для нашего спасения воскресение Свое после страдания, и восшествие на Небеса, наклонивший сия и нисшедший для воплощения от Девы нас ради, Христе, и основавший на земле Свое благовестие, сошествием Утешителя, Духа Твоего, на земных Твоих учеников, также постоянным и пресвятым в них пребыванием, а через них — и с нами в уверовавших через них в Тебя — подтверждающий неизменное пришествие и пребывание в Церкви различными Его дарованиями! Не отними от нас, оскверненных грехом, благодать Его, но умертви всякую плотскую присущую нам мысль, мешающую Его жительствованию в нас; отгони от нас всякое помышление, пустое слово и дело, опечаливающее Его; уничтожь всякую скверную страсть, стремящуюся погасить просвещающее нас сияние Его и сделать наши души темными; не лиши света Его, сделай нас чистым вместилищем Его славы, наподобие Твоей горницы; и непрестанно влагай в нас память о голосе безначального Твоего Отца, объявлявшем Тебя возлюбленным Сыном; дабы, помышляя о заповедях Твоих, мы сияли вместе с удостоиваемыми неизреченного Твоего Царства, видя в Тебе безначального Твоего Отца, с Ним же благословен еси, со пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

22. В день Успения Пресвятой Богородицы

Боже, Боже наш, преставивший через смерть к жизни нетленную Свою Матерь, и сверх слов сделавший Ее, погребенную, выше могильного тления, и так отовсюду соприведший к погребению Ее апостолов! По молитвам Ее Ты всех нас, празднующих преставление Ее, освободи от всякой мертвой мысли и дела, и избави от всякой душевной порчи, спаси от смертного сомнения, и сохрани выше неверия или зловерия во гроб; для державы нашей усыпи всякие козни и насилие, умертви всякую дерзость иноплеменников и смири похвальбу всех еретиков; и нас, призывающих Тебя, соблюди в этом святом служении многообразным отпущением грехов и покаянием, и укрепи, чтобы ходить во всех Твоих заповедях; удостой всех нас вечной Твоей жизни. Яко Ты желаешь всем людям спасения и Тебе подобает слава, со безначальным Твоим и Вседержителем Отцем, и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

23. Иная молитва на день Успения Богородицы

Величаем Тя, Пречистая, всепетая владычице Богородице. Страшно бо и недоуменно сущее мене ради таинство. Ты — блаженна, богоблаженна, всесвятейшая и достодивная Бога вместительница, всемирная радость, готовая помощница просящим. Светло нам настоящее празднество, Непорочная, чудно же и успение, Пречистая, славно и на небо восхождение Твое, преставльшаяся паче всех человек, вкупе патриархов и пророков. Глаголет бо писание: Енох, угодив Богу, преложися, Моисеева же погребение никто из человеков не позна, Илия в колеснице огненной на небо взят. Ты бо и Матерь, и Небо, и Престол, и Храм показалася еси Бога Слова. Сего ради великое имея дерзновение, моли Сына Твоего и Бога нашего, из Тебе неизглаголанно воплощеннаго, Ему же и священную душу Твою предала еси, мир даровати мирови и святым Твоим церквам, верным же людем Твоим победы на всякаго врага даровати, и наше убожество ущедрити и разрешити от мрачнаго осуждения, и подклонити под ярмо оправдания, свободити и вас от ваших прегрешений, и сподобити всех нас небеснаго царствия, да и мы, недостойнии раби Твои, благодати сподобльшеся, славу возслем Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

24. В прочие празднества

Днесь слушатели христолюбивии узрехом Господа и Бога нашего, на жертвеннике предлежащаго. Днесь видехом Владыку, раздробляемаго и преподаемаго. Днесь слышахом святый и сладчайший глас глаголющий: сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов. Сие Тело попаляет терния грехов, и просвещает верных души. Сего Тела кровоточивая жена коснувшися спасена бе. Сие Тело хананейская дщерь видев исцеле. Сему Телу прикоснувшаяся грешница, от всея души приступльшая, грехов тины лишися и царствия небеснаго сподобися. Сие Тело Фома осязав возопи гласом велиим глаголя: Господь мой и Бог мой. И паки Сам Он глаголет: пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя, яже за вы и за многия изливаемая во оставление грехов. Пияхом Кровь небесную и земную. Пияхом Кровь, из ребра Его святого излиянную. Пияхом Кровь, еюже и искуплени есмы. Пияхом Кровь, еюже и свободихомся. Видите братие: каково Тело ядохом. Видите братие: какову Кровь пияхом. Стяжем убо братие веру искреннюю, любовь нелицемерную, да царствие небесное наследуем, и да будут постыжены пред страшным Судиею учащие со страстию и злобою. Яко Ему подобает слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

25. В дни памяти святых

Какую хвалу или какую песнь, или какое благодарение, или награду воздадим единому Человеколюбцу Богу нашему, ибо даже присужденным нам к смерти и потонувшим во грехах Он даровал свободу, и дал нам бессмертной и небесной пищи — святого Тела и Крови Христа Своего; посему молим Тя: сделай нас неосужденными, также рабов Твоих, диаконов, соблюди с нами в чести и почтенном жительстве, также соблюди до последнего издыхания предстоящих людей Твоих и сделавшихся участниками Твоей таинственной трапезы; да будет сие нам во освящение души и тела, в соблюдение заповедей Твоих, чтобы мы удостоились достигнуть и Небесного Твоего Царства со всеми, угодившими Тебе от века, по молитвам и ходатайству святой, пречистой, преславной, благословенной Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии, и святого (имя), егоже память совершаем, и всех Твоих святых, ныне и присно и во веки веков.

26. На литургии св. Иоанна Златоуста, иная

Владыко Господи Иисусе Христе Спасе наш, сподобивый нас общники быти славы Твоея животворным причащением святых Твоих Таин, яже, яко образ смерти Твоея и воскресения, совершати предал еси нам, соблюди нас во святыни Твоей, воспомянувших Твою благодать и соживущих с Тобою умершим и возставшим за ны. Сослужившим с нами, и Божественным Твоим Тайнам послужившим степень благий даруй и велие дерзновение пред страшным престолом. Ты бо еси истинный Бог и живый, вечный, и Тебе славу возсылаем, со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков.

27. Молитва иная

Боже всечистый и всевидящий, и превысший, и пресущий, и предобрый — Сын, Отец, собезначальный и Святой Дух, нераздельный от Отца и Сына! В Духе всемогущем и совечном мы приносим благодарение, яко Ты явил еси нам, смиренным и грешным, и возвысил, и удостоил усыновления, и явил нас причастниками бессмертной и непорочной пищи. Посему призываем Тебя и молим: сохраняй рабов Твоих, укрепи державу нашу, давая воинству нашему смелость и победу, как Ты дал Иисусу Навину; солитургисавшим с нами и послужившим Божественным Твоим Тайнам доставь добрую степень и многое дерзновение на страшном суде Христа Твоего; сохрани предстоящих людей Твоих в мире и единомыслии; утверди веру, укроти язычников, избавь в плену находящихся христиан — братий, посети немощных, будь кормчим для находящихся в опасностях моря, и умири мир. Яко Ты еси податель благих и Спас душ наших, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

28. Молитва иная

Боже всевидящий и Сердцеведче! Мы, сделавшись общниками Твоей Божественной славы через причащение пречистых и животворящих Твоих Таин, призываем Тя: не отвратись от природы нашей, не отвергни, не покинь, но подавай нам достаточное во всём — исцеляя в болезнях, избавляя в искушениях, утешая в скорбях, соподвизаясь в добродетели и терпении, богато снабжая дарованиями, доставляя в настоящей жизни полезное во всем, и сорабам моим, диаконам, и всем Твоим людям; и удостой достигнуть также бессмертной Твоей жизни и Небесного Царства. Яко Ты еси податель благих и Спас душ наших, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

29. Молитва иная

Тебе, Владыка, Творцу и устроителю всего, приносим прилежное моление: сохрани полноту Твоей Церкви, спаси десницей Твоей вселенную; прими охотно по молитвам нашим и восклонись быстро к воздыхающим людям; отврати настиски запятнанных убийством иноплеменников и разрушь советы всех врагов-гонителей; рассей порчу вседержимого и доставь изобильный мир; достоинство священства прославь, будь благосклонен к старанию диаконов, иподиаконов и певцов, облагодатствуй утреневания чтецов; увенчай победами правителей, утверди надежду девства, поддержи скорбь вдовствующих в терпении, и вразуми почтенных единобрачием; и нас всех, положившихся в вере на Тебя, соделай жителями Небесного Царства, дабы, живя в том же хоре небесном и увенчанные нетлением, мы воссылали славу Тебе, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

30. Молитва иная

Господи Боже наш, принявший жертву хваления и служение угодное! Ты Сын и Агнец Божий, берущий грех мира, Телец непорочный, не принявший на Себя ярмо греха, и закланный, раздробляемый и неразделяемый, вкушаемый и неистощаемый, но освящающий вкушающих Тя, явивший нас причастниками неизреченных и небесных Таин в воспоминание вольного страдания и животворящего тридневного воскресения! Ты, Владыко, соблюди также рабов Твоих, правителей наших, и сделай, чтобы они заботились о Твоей правде во всякий час и время; избави плененных; будь правителем ходящих по опасностям моря и приди на помощь ко всем, просящим Твоей помощи. Яко Ты еси Податель благих, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

31. Молитва иная, святого Василия

Святый Боже, поставивший под Собою страшных херувимов и сделавший, чтобы пред Тобою стоял чин серафимских сил, святых и пречистых и величайших, оперенных, пламеносных, и славимый страшнейшею крепостию святых архангелов! Ты, высочайший Владыка, прими и нашу, грешников, молитву с благодарением, и сохрани полноту Твоей Церкви; священников Твоих одень в правду, и доставь добрую степень рабам Твоим диаконам, и удостой их также чтимого Твоего пресвитерства; воинству нашему даруй победы, и благослови предстоящих Твоих людей духовным благословением. Яко всякое даяние благое и всякий дар совершен есть, нисходящий свыше, от Тебя, Отца светов, и Тебе славу воссылаем, со Единородным Твоим Сыном, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

Публикацию подготовил прот. Андрей Дудченко

Залишити відповідь